بدون تردید دانشگاه‌ها در توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشور نقش كلیدی دارند و در واقع توسعه همه جانبه كشور مستلزم توسعه کمی و کیفی بخش آموزش عالی است، لذا ایجاد ساختار و تشكیلات سازمانی برای برنامه‌ریزی، گسترش وتوسعه از ضرورت‌های آموزش عالی است كه از سال‌ها قبل در قالب عناوین مختلف در ساختار سازمانی آموزش عالی ایران دیده شده است.
دانشگاه تربیت مدرس نیز از سال 1376 تشكیلات مستقلی را در این راستا تحت عنوان دفتر برنامه‌ریزی آموزشی، نظارت و ارزیابی ایجاد نمود و این دفتر از بدو تأسیس مأموریت یافت تا امور برنامه‌ریزی برای توسعه كمی آموزش دانشگاه را همگام با توسعه كیفی و توجه به امور كیفیت به پیش ببرد، ‌لیكن لزوم دقت نظر بیشتر در امر برنامه‌ریزی و گسترش دانشكده‌ها، پژوهشكده‌ها، رشته‌ها و گرایش‌های دانشگاهی و توجه بیشتر به امر ارزیابی كیفیت، مسئولان دانشگاه را برآن داشت كه برای پیشبرد این امور، ساختار و تشكیلات را مورد بازنگری قرار دهند، لذا در سال 1386 پس از تصویب هیأت امناء، مدیریت برنامه‌‌ریزی، گسترش و بازنگری در حوزه معاونت آموزشی با ساختار و تشكیلات و شرح و ظایف بازنگری شده، ایجاد گردید.
کلام آخر اینکه این مدیریت از منظر ماهیت برخی از فعالیت‌های محوله، به مثابه بخشی از نهاد و ساختار IR (Institutional Research) متداول در دانشگاه‌های پیشرفته جهان عمل می نماید.

اهداف و برنامه‌ها

این مدیریت از منظر ماهیت برخی از فعالیت­‌های محوله به مثابه بخشی از نهاد و ساختار IR (Institutional Research) متداول در دانشگاه­‌های پیشرفته جهان محسوب می گردد و در واقع یکی از اتاق فکرهای دانشگاه ه‌بویژه در اموری همچون برنامه­‌ریزی راهبردی، سیاست‌گذاری­‌های توسعه آموزشی دانشگاه، ارزیابی کیفیت آموزشی، آینده‌نگری­‌ها، رصد مستمر تحولات محیطی و... می‌باشد.
این مدیریت به موازات سایر اهداف و برنامه‌­های راهبردی دانشگاه و حوزه معاونت آموزشی، خود نیز برنامه‌­ها و اهدافی را به‌صورت فوق برنامه دنبال می‌نماید که علاوه بر اینکه در راستای اهداف و برنامه­‌های مصوب می‌باشد، به نوعی به تکمیل آن­ها و ایجاد هم­‌افزایی بیشتر نیز کمک می‌­نماید.
در برنامه تحول راهبردی افق 1404 دانشگاه، مسئولیت اجرای دو روال راهبردی با عناوین زیر به این مدیریت سپرده شده است:

  1. نظام‌مندی توسعه آموزشی دانشگاه (گروه‌­ها/ رشته‌­ها) با تأکید بر رشته­‌های میان­‌رشته‌­ای
  2. پویایی و بالندگی مستمر اعضای هیأت علمی ( ایجاد مرکز پویایی اعضای هیأت علمی و توسعه فناوری­‌های یاددهی- یادگیری)

پیش‌نویس برنامه و اهداف مدیریت

شرح وظایف
  1. مطالعه و بررسي رشته ها و گرايش هاي تحصيلي و برنامه ريزي براي ايجاد و توسعه رشته هاي تحصيلي جديد و مورد نياز كشور با تأكيد بر رشته هاي ميان رشته اي.
  2. تدوين برنامه هاي آموزشي و سرفصل دروس رشته ها و گرایش هاي جديد در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا به كمك گروه هاي آموزشي دانشكده هاي ذي ربط و پيگيري تصويب آن از طريق مراجع داخل و خارج از دانشگاه.
  3. همكاري در بازنگري برنامه هاي آموزشي و سرفصل دروس رشته ها از سوي گروه هاي آموزشي و پيگيري تصويب آن از طريق مراجع داخل و خارج از دانشگاه
  4. بررسي پيشنهادها و تعيين ظرفيت پذيرش دانشجو در رشته ها و گرايش هاي داير دانشگاه جهت تصويب در مراجع ذي ربط
  5. برنامه ريزي براي ارتقاء دانش و مهارتهاي حرفه اي اعضاي هيأت علمي.
  6. برگزاري دوره هاي دانش افزايي، كارگاه هاي آموزشي و ميزگردهاي عمومي و تخصصي ويژه اعضاي هيأت علمي.
  7. برنامه ریزی برای گردهمایی مدیران گروه ها و پیگیری امور مربوط
  8. پيگيري تصويب تغييرات جزیي در برنامه هاي آموزشي و سرفصل دروس رشته ها در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري.
  9. برنامه ريزي براي تشكيل جلسات كميسيون ها و شوراهاي مرتبط با امور برنامه ريزي آموزشي و درسي.
  10. همكاري با دفتر همكاريهاي آموزشي و آزمون در زمينه هاي: اعلام نام رشته ها، مواد امتحاني و ضرايب آنها و ظرفيت پذيرش دانشجو در مقطع دكتری
  11. ارائه خدمات آموزشي و مشاوره اي در حيطه وظايف اين مديريت به واحدهاي آموزشي و پژوهشي داخل و خارج از دانشگاه
  12. برقراري ارتباط با واحدهاي برنامه ريزي ديگر دانشگاههاي داخل و خارج از كشور به منظور تبادل نظر و افزايش كيفيت برنامه ريزي های آموزشي.
  13. بررسي و انجام مطالعات لازم در امور برنامه ريزي آموزشي و اعلام نتايج مطالعات به مسئولان ذي ربط
  14. تهيه بانك اطلاعاتي طبقه بندي شده از برنامه ها و دروس مصوب رشته هاي تحصيلي داير دانشگاه به تفكيك مقاطع كارشناسي ارشد و دكتری.
  15. انجام ساير امور محوله از سوي معاونت آموزشی و ریاست دانشگاه.